Trainingsleer

Trainingsleer is een term die je in de sportwereld vaak hoort. Wat is trainingsleer en wat kunnen wij er mee? Wat is voor ons als bokser belangrijk? Trainingsleer is kennis van prestatiebepalende factoren die je toepast in trainingen om te komen tot betere prestaties. Individuele (interne) factoren zijn van invloed op de prestatie van jou als sporter.

Welke psychische eigenschappen heb jij? Beheers je de techniek en tactiek? Wat is jouw aanleg? Hoe gezond ben je?

Daarnaast zijn er externe factoren die van invloed zijn op jouw sport prestatie. Zijn er stressoren aanwezig? Wat voor dagelijkse belasting heb jij naast jouw sport? Met welke materialen train jij? In welke omstandigheden train je?

Het woord “conditie” valt zodra er gepraat wordt over het prestatievermogen van het individu of het collectief. Wil je een betere conditie en je prestatievermogen verbeteren zal je als sporter jouw lichamelijke bewegingseigenschappen moeten gaan verbeteren.

Welke bewegingseigenschappen kennen wij?

  1. Coördinatie
  2. Lenigheid
  3. Uithoudingsvermogen
  4. Kracht
  5. Snelheid
  6. Stabiliteit (Core)

De bewegingseigenschappen worden algemeen afgekort als CLUKS(S). Daar heeft Team Boxing University een extra “S” aan toegevoegd die voor stabiliteit staat en breder bekend is onder de Engelse benaming “Core Stability”.

Als sporter doorloop je verschillende fases in je ontwikkeling. Daarom is het logisch om tijdens die verschillende fases te werken met een plan dat bij die periode past. (Top)Sporters die hun prestatie willen gaan verbeteren werken dan ook met een periodiseringsplan. Een goede trainingsarbeid met de juiste afstemming leidt tot succes en voorkomt blessures.

In de trainingsleer zijn er trainingswetten en adaptatieprincipes van toepassing om tot een periodiseringsplan te kunnen komen. Met de volgende trainingswetten en adaptatieprincipes zal men rekening moeten houden.

  • Overload
  • Supercompensatie
  • De wet van de verminderde meeropbrengst
  • Reversibiliteit / omkeerbaarheid
  • Specificiteit
  • Individualiteit
  • Duurzaamheid

Als laatste onderdeel van de trainingsleer staat voeding aan de basis voor een prestatieverbetering. Voeding is al jaren een belangrijk onderdeel van het trainingsprogramma bij de serieuze (top)sporter. Gezond(er) leven en leven als een (top)sporter door de juiste voeding te kiezen ligt ogenschijnlijk dicht bij elkaar. De verschillen zijn echter zo groot als dag en nacht. Er is veel informatie beschikbaar over voeding. De markt voor voeding is de laatste jaren explosief gegroeid. Het is moeilijk om in een tijd waar commercie ook een grote invloed heeft de juiste keuzes te kunnen (blijven) maken. Wat gisteren goed was blijkt voor vandaag achterhaald. Wat vandaag als de waarheid wordt verkondigd kan de volgende dag alweer achterhaald zijn. Een topsporter zal snel de begeleiding opzoeken van een erkend specialist, maar dit is niet altijd nodig. Met de juiste informatie en kennis kan je zelf als sporter zonder een erkend specialist veel bereiken.

Deze korte introductie over trainingsleer is de aftrap van artikelen om de sporter kennis, tips and tools mee te geven over trainingen en prestatieverbetering.

Jezelf ontwikkelen als sporter valt samen met een plan voor jouw doelstelling.

marcel

Oprichter en trainer Marcel van Loon publiceert regelmatig de laatste nieuwtjes en artikelen over boksen, voeding, techniek, materialen en alles wat met boksen te maken heeft. Lees regelmatig zijn actuele berichten.

Wellicht interesseren deze berichten je ook
BOKSEN is de complete workout voor iedereen!
Boxing University goes 90 minutes
BOOTCAMP BREDA ZONDAG 15 APRIL 2018
Fundamentals of Boxing Dinsdag 3 April 2018
Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *